Jeg har et lille emne, som jeg har tænkt rigtigt meget over de sidste uger. Jeg er ud fra dette nået frem til overskriften af dette indlæg: Google tosser stadig rundt.
Jeg skriver naturligvis dette af fuldkommen subjektive årsager, hvormed du ikke bør tage mine ord for gode varer. Jeg er ikke ekspert og har desværre ikke haft mulighed for at kigge Matt Cutts over skulderen, i højere grad end alle andre. Jeg har dog en case, som jeg i høj grad tror, forklarer min generelle forundring meget godt.
Kanleveuden.dk / gæsteblog.dk
Jeg kender egen af siden. Han er super flink, hedder Jonas og har nogle rigtigt fine indsigter i det han laver (specielt for hans pengepung :D). Han havde således en fin lille side engang, som gjorde det muligt at slå op på et forum, hvis man godt kunne tænke sig enten at få et gæsteindlæg ind på sin side eller skrive et hos nogle andre. Formålet med dette var linkbuilding, i og med at gæstebloggen i 2013-2014 var helt vanvittigt populært.
Forummets popularitet var dog dalende, hvormed han til sidst valgte at redirecte lidt linkværdi fra domænet gæsteblog.dk, direkte til hans domæne kanleveuden.dk. Sidstnævnte er en affiliateside, som hovedsageligt refererer til Coolstuff.dk’s kampagner, der giver en ret fin provision ved salg.
Det sjove er så, at hans side fortsat ligger omkring rank 2-3, hvis man Googler “gæsteblog”. Og det er trods faktummet, at der aldrig nogensinde har stået ordet “gæsteblog” på kanleveuden.dk. Altså har han fået sig en 2-3. plads på Googles ranglister, udelukkende ved at redirecte en gammel sides links og bonusser hos Google, uden rent faktisk at skrive om emnet på den nye side. Han lavede dette redirect, for minimum et halvt år siden.
Dette burde i min optik slet ikke være muligt? Hvad bevidner det?
Google tosser stadig rundt.
Hvad kan du gøre?
Du kan indse, at der stadigvæk er rigtigt mange måder at gøre tingene på. I mit eksempel får du mulighed for at se, hvordan Google af og til ikke har tjekket deres algoritme helt godt nok igennem. I hvert fald ikke nok til, at søgemaskinen har spottet faktummet, at Kanleveuden aldrig nogensinde har omhandlet gæsteblogging.
Dermed er det også meget vigtigt at du husker, at rigtigt mange strategier sagtens kan fungere. Der er rigtigt mange SEO-eksperter derude, som enten hælder fuldstændigt vanvittigt til den mørke side (blackhat) eller er sande englebørn, der udelukkende danner rene links.
Ham med den mørke hat, sidder i skyggen og bygger links fra diverse splogs og døde domæner og rammer konstant ind i muren, der gør hans handlinger tvivlsomme i forhold til dansk lovgivning. Samtidigt sidder manden med den hvide hat og kæmper i hundredevis af timer, for at få nogle autoritetsfyldte links og virkelig give noget indhold videre til brugeren i sidste ende. Begge sider har dog fordele og ulemper.
Til gengæld er der bare også begyndt at danne sig en gylden middelvej, som går ud på at skabe nogle links og noget content, der virkelig har effekt. Dette er meget gerne, hvad jeg har set, når SEO-manden tager en grå hat på og konstant bevæger sig og overvejer, hvor mørk hatten må blive. Mit bedste eksempel er, at hoppe ind på XL-byg.dk og smide en anmeldelse af et produkt. Her har man mulighed for at inkludere et link igennem HTML.
I mit hoved er det ikke et sted blackhatten generelt vil befinde sig, da han i højere grad arbejder med snuskede metoder, der inkluderer diverse bots og splogs. Samtidigt vil whitehatten slet ikke overveje idéen, da han er dybt fokuseret på at skabe content. Dermed går begge hatte forbi et glimrende link, fra et domæne der ellers ikke linker specielt meget ud.
Ved at sidde med en skiftende sort og hvid hat på hovedet, har man derimod mulighed for, for alvor at overveje, hvilke links man tør/kan forsvare at have til sit site, hvormed man i sidste ende vil få en mere adspredt, sund og kreativ linkprofil. En linkprofil der afspejler mange flere aspekter af dine evner som SEO-nørd og samtidigt i de fleste tilfælde vil give dig en del bedre rankings.
Jeg håber du kan bruge denne viden til noget og eventuelt har lyst til at skrive, hvorfor du er enig med mig eller omvendt, hvorfor du mener jeg er en kæmpe klaphat i forhold til emnet SEO. Jeg vil meget gerne have min observationer og tanker udfordret!
Mvh. Simon Hansen – Finddating.dk.
Skriv et svar