Skal du i forbindelse med et nyt projekt have hjælp udefra?
Så skal du nok samarbejde med en konsulent om dette. I den forbindelse er det vigtigt, at kunne skille fårene fra bukkene. Men hvordan gør du lige dette? Det gør du ved, at lytte (og læse) efter hvad konsulenten siger til dig. Her er 8 ting, som en dygtig konsulent bør sige. Brug det gerne som et slags tjekliste, så du er sikker på at du har valgt den rigtige. Du har muligvis ikke lyst til at høre nogle af disse ting – men dit projekt bliver bedre af det.
Det er svært at ansætte den rette konsulent, især fordi du ofte ikke har muligheden for at evaluere et fysisk projekt. Udover at tjekke legitimationsoplysninger og referencer, baseres dit valg ofte af, hvad konsulenten siger.
Her er 8 ting gode konsulenter siger:
1: ”Det ved jeg ikke.”
Konsulenter elsker at vide. Du kan ikke bebrejde dem: En konsulents job er at give svar, specielt svar du ikke har. Hvis du havde svarene, havde du ikke brug for hjælp.
En konsulent som tør at sige: ”Jeg ved det ikke… lad os finde ud af det”, vil ofte have en mere imødekommende tilgang, end en som lader som om, han ved alt.
2: ”Implementeringen vil gøre mere skade, end du tror.”
Alle projekter er forstyrrende. De bedste projekter er ofte meget forstyrrende, da de bedste projekter ofte kræver store ændringer. En konsulent, som underspiller forstyrrelsesfaktoren er uerfaren eller lyver.
En konsulent, som ikke pakker ting ind fra starten, er ofte mere målrettet i løbet af processen.
3: “Vi kan ikke give dig en “turnkey” løsning.”
Buzzwords til side, der er ingen “turnkey” (altså hvor du bare sætter “nøglen” i og så KØRER det hele bar) med mindre konsulenten giver dig et simpelt værktøj, hardware eller applikationer, og selv i dét tilfælde vil det kræve lidt træning og tilvænning.
Der vil altid være mere arbejde, end du regner med, så des mere du ved i forvejen, des bedre kan du planlægge og derved hverken sprænge budgettet eller tidsplanen.
4: “Jeg forstår stadig ikke kravene.”
Nogle konsulenter elsker uklare krav fordi “misforståelser” eller “huller” giver ekstra råderum senere i processen. Gode konsulenter vil vide så meget som muligt; jo bedre de forstår dine forventninger, jo lettere er det at leve op til disse forventninger.
Konsulenten, som gør det let i starten, får det ofte rigtig svært til sidst. Gode konsulenter vil drive dig til vanvid med detaljespørgsmål i starten – og det er en god ting.
5: “Det kan du selv gøre.”
Gode konsulenter er villige til at påpege de steder, hvor kunden kan spare penge. At tabe lidt omsætning er bedre end at miste kunder, som indser at du har købt en service, de ikke har brug for.
Gode konsulenter arbejder ligesom dig. De prøver at opbygge langsigtede kunderelationer.
6: “Dit hold fortæller mig noget andet… Lad at os finde ud af det.”
Det du ønsker, og det dine ansatte ønsker (specielt slutforbrugeren), er også to meget forskellige ting. Personaleønskelisten kan blive meget lang… og meget profitabel for en konsulent.
Find en konsulent som prøver at forene forskellige perspektiver og behov, så projektets mål bliver gjort klart. Et klart mål beskytter dig.
7: “Vi vil komme tilbage senere og se hvordan tingene er blevet.”
Alle konsulenter ønsker et succesfuldt, færdiggjort projekt. Problemet er, at nogle sammenligner ”succesfuldt projekt” med ”sidste betaling”. Gode konsulenter er nysgerrige efter at vide, hvordan tingene er blevet.
Den bedste konsulent, jeg nogensinde har haft ansat, ringede hver tredje måned for at høre, hvordan det gik (det var Kasper fra Excelkonsulent I/S). Det var både dejligt for os og ham. Han fandt nogle problemer, som han kunne forbedre til fremtidige projekter.
8: “Nej.”
Det er sjældent, at en konsulent kan give dig alt, du spørger om til den rette pris og deadline. ”Nej” er skuffende, men også det svar du skal have på forskud. Vil du sidde og lave en plan baseret på virkelighed eller tomme løfter?
Mange konsulenter arbejder ud fra ”Sig altid ja, vi finder en løsning”.
Sikr dig at du finder en, som ikke gør det.
Skriv et svar